Koncepcia práce s mládežou TSK

Cieľom stretnutia ku Koncepcii práce s mládežou Trenčianskeho samosprávneho kraja bolo navrhnutie podoby budúcej stratégie na roky 2016 – 2020 pre prácu s mládežou. Pod organizáciu stretnutia sa podpísalo Krajské centrum voľného času (KCVČ) v Trenčíne v zriaďovateľskej pôsobnosti TSK – Regionálne centrum mládeže v spolupráci s Radou mládeže Trenčianskeho kraja.

Pozvanie na pracovné stretnutie prijal poslanec Zastupiteľstva TSK a zároveň primátor mesta Partizánske Jozef Božík, poslanec Mestského zastupiteľstva (MsZ) v Trenčíne Dominik Gabriel, poslanec MsZ v Bánovciach nad Bebravou Ondrej Kubala, za Oddelenie školstva Úradu TSK Eva Žernovičová a Daniela Hilčíková, Odd. sociálnej pomoci Úradu TSK zastupovala Martina Filová, Rastislav HalkoMichaela Štofová z Iuventy – Slovenského inštitútu mládeže, Silvia Štefániková, koordinátorka pre prácu s mládežou TSK, ďalej Renáta Bieliková, riaditeľka KCVČ v Trenčíne a Štefan Beláň, podpredseda Rady mládeže Trenčianskeho kraja.

Stretnutie príhovorom otvorila Eva Žernovičová. „Kvalita práce s deťmi a mladými ľuďmi v sebe skrýva kľúč k tomu, aké osobnosti z nich vyrastú. Jej podstatou sú vzťahy medzi dospelými, deťmi a mladými ľuďmi. Jej prínos zaznamenávame v rôznych oblastiach života. Neformálne vzdelávanie je ďalší dôležitý spôsob, ktorý formuje mladého človeka. Nie je preto jedno, s akými ľuďmi sa mladý človek pri svojich aktivitách stretáva“, načrtla dôležitosť ucelenej stratégie pre prácu s mládežou a privítala prítomných v mene predsedu TSK Jaroslava Bašku.

V decembri 2015 definovala Európska komisia a Rada Európy nové priority pre európsku spoluprácu v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy. Európskou potrebou je inkluzívne vzdelávanie, ktorého výstupom bude zamestnateľnosť jeho absolventov a bezpečnosť spoločnosti. Dôvodmi nového smerovania európskeho vzdelávania sú viaceré naliehavé výzvy. Medzi nimi i potreba vytvárania nových pracovných miest a oživenie hospodárstva, posilnenie sociálnej súdržnosti a predchádzanie radikalizácii a násiliu. „Neformálne vzdelávanie sa stáva nenahraditeľnou súčasťou vzdelávania na Slovensku a kvalita práce s deťmi a mladými je kľúčovým faktorom jeho efektivity,“ dodala Žernovičová.

Dôležitým aspektom kvalitnej práce s mládežou je spolupráca zahŕňajúca viacero subjektov – rodičov, inštitúcie pracujúce s deťmi a mládežou ako sú občianske združenia, centrá voľného času, školy a pod. a tiež samosprávu, komunitu i podnikateľský sektor. Aj z toho dôvodu sa zástupcovia menovaných inštitúcií stretli na pôde Úradu TSK, aby určili smerovanie práce s mládežou tvorbou jej koncepcie. Vznikajúca stratégia by mala okrem východísk z dokumentov na európskej úrovni reflektovať potreby všetkých zainteresovaných odborníkov i samotnej mládeže. „Pri tvorbe koncepcie práce s mládežou sa chceme viac otvoriť smerom k odborníkom a verejnosti. Problematiku práce s mládežou chceme spoločne analyzovať a rozvíjať ju systematickejšie ako doteraz,“ priblížila Silvia Štefániková, ktorá sa v januári tohto roku stala z poverenia predsedu TSK Jaroslava Bašku koordinátorkou práce s mládežou TSK.

Stretnutie odbornej verejnosti v priestoroch župy pokračovalo sériou workshopov, počas ktorých mali zástupcovia jednotlivých oblastí možnosť rozdiskutovať a analyzovať súčasný stav. Výsledky workshopov prezentovali samotní účastníci a jednotlivé oblasti a témy vyvolali živú diskusiu, ktorej sa zúčastnila aj vedúca Odboru školstva a kultúry Úradu TSK Daniela Hilčíková. Výsledkom bola okrem iného aj nominácia zástupcov do expertných workshopov organizovaných Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR. Nasledovať bude verejné pripomienkovanie a okrúhle stoly v regióne a posledné pripomienkovanie Koncepcie práce s mládežou TSK sa uskutoční v septembri tohto roku. Optimálnym cieľom stratégie je pripraviť mladých ľudí do spoločenského života a pre trh práce, pričom má byť výsledkom dialógu medzi štátnou a regionálnou samosprávou i mimovládneho sektora.


Fotogaléria

Kalendár podujatí

Predchádzajúci mesiac Január 2026 Nasledujúci mesiac
Po Ut St Št Pi So Ne
  1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31